COACHING

ontdek jouw volle POTENTIËEL als ondernemer

Je hebt een passie voor architectuur, maar je voelt aan dat het runnen van je onderneming je heel veel energie kost. Meer dan je zou willen.

Je stopt heel veel tijd in je werk, maar je krijgt er op financiëel vlak niet evenredig veel voor terug.

En je weet dat je bakken meer voldoening zou ervaren, mocht je kunnen werken voor leukere klanten die beter bij je passen.

In dat geval wordt het de hoogste tijd om jouw volle ondernemerspotentiëel te gaan ontdekken!

Sectorgerichte educatie in combinatie met een persoonlijk ontwikkelingstraject zorgen ervoor dat zowel je bedrijf als jijzelf in een stroomversnelling van groei terechtkomen.

Bij GRONDWERK hanteren we dan ook een holistische aanpak. Daarbij wordt niet enkel je bedrijf in beschouwing genomen, maar ook jij als ondernemer én als persoon.

MINDSETCOACHING voor meer mentale weerstand

Ook mentaal word je begeleid in jouw transformatie tot ondernemer. Alles begint immers bij de gedachten en de overtuigingen die je hebt: Over jezelf, over je bedrijf, over de anderen, over de wereld,…

Aan de hand van mindsetcoaching gaan we samen op zoek naar jouw mentale blokkades en krijg je aangeleerd hoe je ermee kan omgaan.

Door het verkrijgen van nieuwe inzichten over jezelf en je onderneming, verhoog je je mentale weerbaarheid en maak je je onderneming klaar voor de toekomst.

Daarom wordt er bij GRONDWERK heel veel aandacht geschonken aan het verkrijgen én behouden van de juiste mindset. Zodat jij met een gezonde geest je zaak en je leven verder kan uitbouwen.

Met een positieve ingesteldheid en vanuit een geloof dat eender welke mate van groei ook mogelijk is voor jou.

OEFENINGEN
die theorie omzetten in praktijk

En bij GRONDWERK blijft het niet bij theorie alleen…

Door de aangereikte oefeningen word je tijdens een coachingtraject voortdurend uitgedaagd om alle opgedane kennis ook effectief toe te passen op jouw eigen bedrijf en leven.

Alle relevante topics omtrent ondernemerschap voor architecten komen aan bod zodat jij je bedrijf kan verbeteren in elk van deze gebieden.

De begeleidende coaching zorgt ervoor dat je op het juiste spoort blijft en biedt jou de gewenste bijstand waar en wanneer je het nodig hebt.

Door deze hands on coachingaanpak ben jij zelf degene die alle touwtjes in handen houdt. Zodat jij ook zelf ten volle de vruchten kan plukken van je harde werk!

analyse

In een eerste stap ga je op zoek naar je eigen startpunt.

In welk stadium van je ondernemersreis ben jij reeds beland en welke bijkomende kennis/inzichten/skills heb je nodig om door te groeien?

strategie

Daarna denk je na over een plan van aanpak dat helemaal bij jou past.

Hoe ga je de dingen die je hebt geleerd nu ook effectief toepassen binnen je eigen onderneming, zonder je eigenheid te verliezen?

implementatie

Tot slot ga je over tot actie!

Hoe beter en diepgaander je de vorige fases hebt aangepakt, hoe makkelijker de uiteindelijke implementatie zal verlopen. En daar pluk jij vanaf nu steeds opnieuw de vruchten van!

TOPICS

24 topics, overzichtelijk gestructureerd in 6 modules.

Dat is waar we bij GRONDWERK dag in dag uit aan werken op weg naar jouw succesvolle onderneming als architect…

MODULE 1

DOEL & IDENTITEIT

IDENTITEIT & MISSIE

Op zoek naar onze identiteit als architect en als creatief ondernemer, stellen we onszelf de vraag ‘wie ben ik’ en vooral ook ‘wie wil ik zijn’?

In een weldoordachte missiebepaling proberen we de kern van onszelf en onze onderneming te vatten op een manier die ruimte laat voor dromen, maar concreet genoeg is om elke dag opnieuw mee aan de slag te gaan.

DOEL & VISIE

‘Wat wil ik bereiken’ en ‘hoe ga ik dat doen’? Om te kunnen antwoorden op deze vragen stel je jezelf concrete doelen, zonder te vervallen in ééndimensionaal resultaatsgericht denken.

Daartoe formuleren we deze doelen in een visietekst die de rode draad vormt voor onze toekomstige keuzes doorheen onze ondernemersreis als architect.

OPDRACHT & AANBOD

Welke taken behoren tot de opdracht van de architect? En welke niet? Architecten presteren zelden te weinig, maar vaak net te veel…

Nadenken over de definitie die jij zelf aan jouw architectuuropdracht moet en wil geven is dus de boodschap!

Als sluitstuk van deze oefening bepaal je een aanbod waarin je je diensten op een overzichtelijke manier bundelt in pakketten.

NICHE & IDEALE KLANT

Klanten zijn er in alle soorten en gewichten, maar als ondernemer ben jij voortdurend op zoek naar jouw ‘ideale klant’.

Daartoe bepaal je eerst jouw niche. Voor welk marktsegment wil jij je verder gaan inzetten? En wie is daarbij jouw doelpubliek? Zo kom jij te weten op wie jij je pijlen moet richten om te komen tot het soort samenwerkingen waar jij energie van krijgt.

MODULE 2

MARKETING & SALES

EXPERTISE & AUTHORITEIT

Waarin ben jij als architect beter dan de rest? Wat maakt jou anders dan alle anderen? Waarin wil jij je als architect graag onderscheiden?

Eens je een antwoord hebt geformuleerd op deze vragen, is het zaak om dit ook te gaan uitstralen naar de buitenwereld toe. En dat doe je het liefst op een eerlijke, waarachtige manier die vertrouwen uitstraalt.

BRANDING & STORYTELLING

Zeker wanneer je een beroep uitoefent met een grote artistieke component, is het belangrijk om voldoende aandacht te geven aan de vormentaal die je hanteert door middel van een doordachte branding.

Maar helaas wordt de geschreven en gesproken taal daarbij al te vaak over het hoofd gezien. Daarom gaan we dieper in op het topic ‘storytelling voor architecten’.

VERKOOPSTRATEGIE & PAKKETTEN

Als architect verkoop je geen product, maar een dienst. Of nog beter: een transformatie.

Daarom is het belangrijk om te bedenken hoe jij dit gaat overbrengen aan jouw klanten.

En daarbij is strategisch denken van cruciaal belang!

SALES & COMMUNICATIE

Het ‘verkopen’ van jouw diensten is wat jouw onderneming laat draaien.

Maar krijg jij ook al een knoop in je maag als je het woord ‘sales’ hoort? No worries! In dit hoofdstuk leer je alles over salesgesprekken en sales strategy voor architecten. Met als ultieme codewoorden: eerlijkheid en transparantie!

MODULE 3

PRIJSZETTING & WINST

MONEY MINDSET

Voor je je volledig onderdompelt in de financiële cijfers van jouw onderneming, neem je best je eigen gedachten en overtuigingen omtrent geld een onder de loep.

Denk jij al in termen van overvloed? Of beperk je jezelf nog door te denken in schaarste?

Een gezonde manier van denken over geld kan àlles veranderen voor jou en je onderneming!

OMZET- & WINSTDOELEN

Wanneer mag je blij zijn met je financiële resultaten? En wanneer heb je ‘voldoende’ winst behaald? Dat weet je enkel wanneer je op voorhand doelen hebt vastgelegd.

Je leert hoe je zelf jouw financiële doelen kan bepalen en op tijd kan bijsturen om op die manier jouw onderneming stap voor stap de hoogte in te krikken.

WAARDEGEBASEERDE PRIJSZETTING

Ben ik te duur? Of werk ik net onder de prijs? En wat heet ‘een marktconforme’ prijs?

Je krijgt manieren aangeleerd om zelf te bepalen wat de correcte prijs is voor jouw prestaties als architect. En gaandeweg kweek je het bijhorende financiële zelfvertrouwen opdat je nooit nog hoeft te aarzelen bij het uitspreken van jouw ereloon!

PRIJS- COMMUNICATIE

Eens je weet hoeveel jouw diensten waard zijn, is het belangrijk om ook de juiste prijs te (durven) vragen. En liefst zonder te blozen…

Daarom gaan we dieper in op jouw manier van communiceren over je ereloon zodat jij voortaan zonder verpinken de correcte prijs voor jouw rol als architect krijgt betaald.

MODULE 4

STRUCTUUR & PLANNING

PERSOONLIJKE PLANNING

De belangrijkste persoon in jouw onderneming, dat ben jij zelf. Daarom gaan we uit van jouw ideale agenda.

Je leert tips & tricks om jezelf beter te organiseren, je leert over time management voor architecten en je denkt na over hoe jouw ideale tijdsindeling er zou kunnen uitzien.

PROJECT- PLANNING

Misschien doe je reeds aan tijdsregistratie. Maar ga je daarna ook over tot nacalculatie? En daarna tot prognose? Want dit zijn de drie toverwoorden wanneer het aankomt op een accurate projectplanning.

Je leert alles over het ‘watervalschema’ en hoe deze slimme manier van planningen opmaken ervoor kan zorgen dat je nooit nog in de knoop komt te liggen met de tijdlijnen van je projecten.

BEDRIJFS- PLANNING

Nu je overzicht hebt gekregen over je agenda en je projecten, is het tijd om al het werk te gaan verdelen.

Want het liefst heb je een continue workload en werk je de pieken en dalen weg.

Door het combineren van het watervalschema met je winstdoelen, kom jij tot één van de belangrijkste tools van jouw onderneming: een betrouwbare bedrijfsplanning.

ENERGY MANAGEMENT

Raakt je lontje steeds sneller opgebrand en heb je steeds meer moeite om jezelf op te laden?

Leer hoe je je energie op een duurzame manier kan doseren, zodat jouw onderneming je meer energie geeft dan dat je erin steekt.

Door slimmer (en dus niet meer)) te gaan werken, ga je op zoek naar wat ‘minimalistisch ondernemen’ voor jou kan betekenen.

MODULE 5

SYSTEMEN & PROTOCOLS

GROEIEN & SCHALEN

Om ter snelst zoveel mogelijk medewerkers aannemen voor jouw architectenkantoor?

Liever niet…

Bij schalen komt het erop aan om met dezelfde input je output gevoelig te vergroten. En dat kan je dus ook prima in je eentje.

Leer hoe je jouw onderneming op een bewuste, gecontroleerde manier kan laten groeien naar het volgende niveau.

SYSTEMEN & PROCESSEN

Je zou je onderneming kunnen zien als een dienstenverlenend fabriekje waarin een heel aantal processen zich op een bepaalde manier tot elkaar verhouden.

Door deze processen één keer op de juiste manier te definiëren en te implementeren, vergroot je in no time je rendement!

PROTOCOLS & SJABLONEN

Als ondernemer droom je ervan om jezelf zoveel mogelijk misbaar te maken in je bedrijf. Zo hoef jij je enkel nog bezig te houden met de dingen die er écht toe doen en waar jij écht warm van wordt.

Protocols helpen bij het overdragen van informatie naar de toekomst en naar anderen, opdat je jezelf opnieuw op de juiste positie binnen je onderneming kan plaatsen.

TOOLS & AUTOMATISATIE

Eens je het hele radarwerk van je onderneming op poten hebt gezet, wil je de boel graag zo vlot mogelijk (en nog liever helemaal vanzelf) laten lopen.

Kies daarom voor de juiste tools zodat je met een minimale effort de boel onder controle kan houden.

MODULE 6

TEAM & COMMUNICATIE

ROLLEN & STERKTES

Welke rol wil jij als bedrijfsleider vervullen (en welke niet meer)? En wat is daarbij jou sterkte?

Je gaat op ontdekkingstocht naar jouw eigen ‘zone of genius’, leert welke rollen je misschien wel ontgroeid bent en welke complementaire profielen je best (als eerste) aantrekt binnen je bedrijf.

ORGANISATIE & WERKING

Welke soorten bedrijfsstructuren zijn er en vooral: welke daarvan is het meest geschikt voor jouw onderneming? En welke rol spelen jouw medewerkers hierin?

Maar ook als je nog geen (uitgebreid) team hebt, loont het de moeite om nu reeds je opties te bekijken op gebeid van werking en je onderneming klaar te stomen voor de toekomst.

LEIDERSCHAP & TEAM

Van zodra je samenwerkt met anderen en iets van hen verwacht, wordt je geacht in je leiderschapsrol te stappen.

Maar wat houdt ‘leiding geven’ nu precies in voor jou als architect? En hoe wordt je een gerespecteerd leider voor je bouwheren, je medewerkers, je aannemers,…?

SAMENWERKING & COMMUNICATIE

Overal waar mensen samenwerken, komt er communicatie aan te pas. Het mag dan ook niet verwonderen dat het ook daar vaak fout loopt in een samenwerking…

Hoe kan jij op een zelfzekere, doeltreffende manier communiceren met je hele team? En even belangrijk: Hoe verwacht je dat anderen communiceren met jou?

Zin gekregen om samen met GRONDWERK jezelf te gaan versterken als ondernemer

Ontdek dan welk traject het beste bij jou past!